تاچ پنل چیست و چه کاربردی دارد؟

تاچ پنل چیست و چه کاربردی دارد؟

HMI (اچ ام آی) مخفف عبارت Human Machine Interface است و به معناي ارتباط بين انسان و ماشين مي باشد. از آن براي مانيتور كردن و مشاهده و تنظیم پارامتر هاي دستگاه هاي صنعتي مثل PLC و اينورتر و…. استفاده میشود.  تاچ پنل در واقع يك مانيتور LCD است كه مي توان آن را برنامه ريزي نمود و همچنين به كمك آن مي توان پارامتر هاي مختلف را تغييرداد و سيستم را كنترل نمود.

تاچ پنل چند نوع هستند؟

تاچ پنل ها در چند مورد قابل تقسیم بندی هستند یکی از انها نوع کار کردن با ان است که در ۲ حالت لمسی (Touch HMI) و تکست پنل (Text Panel) قابل تنظیم است که البته نوع لمسی ان که بیشتر با نام TOUCH PANEL شناخته میشود هم حرفه ای تر و هم گران تر است و در نوع TEXT PANEL در موارد ساده تر مورد استفاده قرار میگیرد و البته به لحاظ قیمتی نیز ارزانتر است.

تاچ پنل به لحاظ اندازه:

تاچ پنل ها در اندازه های مشخص و مختلف به بازار عرضه میشود.اندازه ها به این ترتیب است:

  • ۲ اینچ
  • 7/3  اینچ
  • 3/4 اینچ
  • 5 اینچ
  • 7 اینچ
  • 8 اینچ
  • 10 اینچ
  • 12  اینچ
  • 1۵ اینچ

تاچ پنل ها با پروتوکل های ارتباطی مختلف به PLC یا PC یا هر کنترلر دیگر  متصل میشود مثل RS232 – RS485 – RS422  و همچنین در این دستگاه های جدیدتر با پروتوکلETHERNET و شبکه شدن نیز متصل میشود. البته از طریق پورت USB برای DOWNLOAD برنامه نیز استفاده میشود. معمولا از تاچ پنل برای مانیتورینگ و کنترل و ثبت اطلاعات یک سیستم استفاده میشود.

فرض کنید قصد هوشمند سازی یک موتورخانه را دارید در اینصورت باید تجهیزات زیر را تهیه کنید.

  1. سنسور دما به همراه ترانسمیتر دما که توسط آنها دمای بخش های مختلف موتورخانه اندازه گیری میشود.
  2. ماژول رله که توسط آن فرمان های لازم برای کنترل مشعل و پمپ ها صورت میگیرد.
  3. تاچ پنلی که توسط آن کنترل کل سیستم صورت میگیرد این دستگاه مقدار دما را از سنسورها خوانده و بر اساس تنظیمات انجام گرفته و الگوریتم کنترل تعریف شده ، فرمان های لازم را به ماژول رله ارسال میکند. کاربر از طریق صفحه لمسی این دستگاه تنظیمات دما را میتواند تغییر دهد و یا در هر لحظه میتواند مقادیر دما و یا اطلاعات ثبت شده قبلی را مشاهده کند.

تاچ پنل ها مانیتورهای صنعتی هستند که میتوانند با بقیه تجهیزات کنترلی ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات کنند. شما توسط این دستگاه قادر خواهید بود در هر نقطه از جهان به اطلاعات سیستم کنترل خود دسترسی داشته باشید.

به دلیل اینکه این دستگاه یک دستگاه صنعتی است در آن مشکلات نویز و هنگ کردن و Reset شدن کمتر بوجود می آید. یا در مثال دیگر یک ماشین تزریق پلاستیک رو در نظر بگیرید که تمام فرامین ان از جمله کلیدها تنظیم دما یا تنظیم فشار و سرعت  یا تنظیم موقعیت از طریق PLC کنترل میشود و تمام این تنظیمات را اپراتور بر روی تاچ پنل اجرا میکند و این دستگاه آن را به PLC منتقل میکند.

مدیریت
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • ساسان حقانی 3 نوامبر 2020 / 7:00 ب.ظ

    برای کنترل چندین پروزکتور جگونه میتوانیم از اچ ام آی استفاده کرد؟

    • مدیریت 12 نوامبر 2020 / 7:25 ق.ظ

      برای پاسخ سوال از طریق آیکون واتساپ در گوشه صفحه پیام بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 5 =